مبلغ-تومان: | |
نام شما : | |
ايميل : | |
موبایل : | |
توضیحات : | |
نگاهی به برخی موارد مطرح شده درمورد حجاب وپوشش
بحث حجاب وپوشش همیشه یکی از مسائلی بوده که در فضای جامعه ایران به طور جدی مطرح بوده است.آن چنان که بسیاری از صاحب نظران دین پژوه وجامعه شناس، بارها بر این مسئله باور دارند که بحث حجاب در جامعه ایران که در چندین سال اخیر مورد هجمه بسیاری از رسانه های غربی همچون بی بی سی فارسی وصدای آمریکا وبه تازگی شبکه من وتو قرار گرفته نه مبحثی حکومتی است ونه به دولت ویا سیستم قانونی خاصی درارتباط بوده،بلکه جامعه ایرانی از دیرباز بر مسئله حجاب تاکیدات فراوانی به صورت عام می کرده است.یعنی به تعبیری مشخص تر در دوره های مختلف تاریخ ایران، مردم در بحث تاکید برپوشش و مبارزه با عریانی پیشتاز تر از هر نهاد ویا ارگان حکومتی بوده اند وبه نوعی با تاکید بر اصل پوشش وعنصر حجاب این مسئله را به جامعه پژوهان اثبات کرده اند که جامعه ایران به دلیل ریشه های اعتقادی تاریخی، گرایشات ذاتی به مسئله عفاف ورعایت هنجارهای پوشش دارد.
به ادامه مطلب مراجعه نمایید...
تاریخ مصرف سروش و گنجی هم برای بی بی سی فارسی تمام شد
سایت بی بی سی فارسی وابسته به دستگاه سلطنتی بریتانیا در اقدامی بی سابقه نظر نهایی خویش در مورد سروش و اکبر گنجی را به قلم یک جامعه شناس ایرانی – امریکایی منتشر کرد.
به گزارش مهندس نیوز، بی بی سی فارسی در این مقاله که توسط مجید محمدی جامعه شناس مقیم امریکا به رشته تحریر درآمده سروش را فردی مذبذب و هرهری مذهب قلمداد کرده که نه در سوابق اندیشه ای خود دارای ثبات است و نه در شکل بیان مطالب و آراء فکری از مبنای مشخصی پیروی می کند. در این مقاله نسبتا مفصل ، بی بی سی فارسی هم دیگر از ژست های روشنفکر مآبانه سروش خسته شده و عنوان می دارد، معلوم نیست او به دنبال چه می گردد. از طرفی مخالفان حکومت دینی را کافر قلمداد می نماید و از طرف دیگر خود را به عنوان یک معلم اخلاق معرفی نموده و سعی دارد تا با مردود شمردن نظر همه صاحبان فکر، تنها خود را دارای اندیشه راستین و حقیقت محور معرفی نماید. در بخش دیگری از این تحلیل بی بی سی فارسی راجع به سروش آمده: "نویسنده (یعنی سروش) برای آن که مشتی به فقها بزند مشتی به افراد بی دین یا غیر دیندار نیز می زند تا احساس نشود که وی منصف نیست. وی نمی تواند ناراحتی خود را از آزادی دینی و بیدینی در دنیای غرب پنهان کند. همین موضوع نگاه غیر جامعه شناسانهی سروش را از دین به خوبی نمایش می دهد. وی نوستالژی خود را از یک جامعهی مذهبی کوچک در شرایطی که آزادیهای اجتماعی برای همه (دیندار و غیر دیندار) فراهم بوده به کل جامعهی ایران بسط می دهد."
به ادامه مطلب مراجعه نمایید...
تولید ملی در فضای مجازی با مارکوپولوی آنلاین
علی البرزی
هرساله با مشخص شدن نام سال نظرات متفاوتی درباره نقش سازمان ها، مسئولان و اقشار گوناگون مردم برای تحقق شعار سال و رسیدن به بیشترین بهره برداری مفید از نام گذاری سال ها ازسوی کارشناسان ارائه می شود.
سال حمایت از کار و تولید ملی هم از این قائده مثتثنی نبوده است و این روزها نظرات و دیدگاه های گوناگونی درباره تاثیرگذاری بخش های دست اندرکار جامعه برای تحقق شعار سال ارائه می شود. اما دراین بین به نظرمی رسد، از یک موضوع مهم و یک فرصت کلیدی غافل شده ایم. فرصتی که نه تنها در سال جاری بلکه سال های گذشته هم مورد بی مهری قرار گرفته و از ظرفیت های آن برای تحقق شعار سال استفاده نشده است.
این فرصت مهم ظرفیت های موجود در «فضای مجازی» است. ظرفیت های ناشناخته ای که برنامه ریزی برای استفاده موثر از آن می تواند به عنوان بازوی توانمندی در برای تحقق تولید ملی به حساب آید. جریان سازی علیه سال جهاد اقتصادی با پخش و تکثیرگسترده شعارها و جملاتی در فضای مجازی تنها گوشه ای از نقش رسانه های مجازی است، نقش تاثیرگذاری که امروزه در دست جریان مخالف قرار دارد و به بهترین شکل ممکن از آن در جهت اهداف خود استفاده می کند.
به ادامه مطلب مراجعه نمایید...
سایتهای بسیاری به تبلیغ عقاید و نمادهای فراماسونری با پوشش اسلامی مشغول هستند. به عنوان مثال در سایتی به ظاهر اسلامی، نماد فراماسونریِ «چشم جهانبین» را «الله» معرفی کرده اند.
اشاره:
پیشرفت های فنی و اطلاعاتی صورت گرفته در یک قرن اخیر، موجب گسترش فضاهای ارتباطی گردیده و اتصال دورافتاده ترین نقاط زمین به یکدیگر را سهل الوصول کرده است. عصر انفجار اطلاعات به همراه ابداع ابزارها و شیوه های نوین ارتباطی، دنیای جدیدی را با مؤلفه های متمایز از دنیای قدیم پدید آورده است. در چند دهه اخیر اینترنت به عنوان یکی از جدیدترین و گسترده ترین وسیله ارتباطی بشر، سهم به سزایی در برقراری ارتباط میان آحاد بشر در اقصی نقاط عالم با اندیشه های گوناگون بر عهده داشته است و به ابزاری برای نشر آسان و گسترده اندیشه و آرمان فرقه ها و مکاتب فرهنگی، سیاسی و... تبدیل شده است.
تکنولوژیهای نوین ارتباطی که امکانات همزمان و نامحدودی را برای افراد، فارغ از مکان قرارگیری آنان درجهان فراهم ساختهاند، خود عامل تولد جهان جدیدی شدهاند که با عنوان «جهان مجازی(Virtual World) معرفی شده است. جهان مجازی برخلاف جهان واقعی، امکانات بیشماری چون سهولت دسترسی، بیست و چهار ساعته بودن، سادگی کار، هزینه پایین، گمنام ماندن کاربران در آن و سایر موارد را داراست.
به ادامه مطلب مراجعه نمایید...