رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس با بیان اینکه شگردهای تبلیغاتی، مردم را به استفاده از کالای خارجی ترغیب میکند، گفت: برخی از تولیدکنندگان در کارگاههایی در مبادی ورودی کالا به کشور، بر کالای تولیدی خود مارک خارجی میزنند و آن را با چند برابر قیمت در بازار میفروشند.
به گزارش عزت نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی تولید ایرانی، امیر خجسته با تأکید بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ مصرف کالای ایرانی در میان مردم تصریح کرد: اگر مردم بدانند کالاهای ایرانی کیفیت بالا و رقابتی با کالای مشابه خارجی دارد، بهطور قطع به مصرف کالای ایرانی گرایش پیدا و مصرف کالای خارجی را تقبیح میکنند.
فروش کالای ایرانی با مارک خارجی نشانه کیفیت بالای آن
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فروش کالای ايراني با ماركهای خارجي نشانه كيفيت بالاي آن است، افزود: متأسفانه هماکنون برخی از تولیدکنندگان ایرانی در کارگاههایی در مبادی ورودی کالا به کشور همچون مناطق ویژه و آزاد اقتصادی و بنادر، بر کالای تولیدی خود مارک خارجی میزنند و آن را با چند برابر قیمت در بازار میفروشند.
وی ادامه داد: مردم همواره در شرایط ویژه از کیان کشور خود دفاع کردهاند؛ آنان همان مردمانی هستند که در هشت سال دفاع مقدس با دشمن غاصب جنگیدند و جانشان را فدا کردند و در آن شرایط مقاومت کردند؛ پس امروز هم در حمایت از تولید ملی و مصرف کالای ایرانی به پا میخیزند.
مسئولان برای واردات هر کالایی مجوز صادر نکنند
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، با هشدار درباره اینکه مسئولان برای واردات هر کالایی مجوز صادر نکنند، تأکید کرد: مسئولان نباید برای واردات کالاهایی که مشابه آنها در داخل کشور تولید میشود، مجوز صادر کنند؛ واردات بیرویه و نابهسامان یکی از عوامل فلج کردن تولید ملی است.
خجسته ادامه داد: اگر مسئولان متوجه آسیبهای واردات بر تولید ملی هستند و با وجود این آگاهی از آن جلوگیری نمیکنند، وای بر روزگارشان؛ باید برای این وضعیت تأسف خورد؛ اما اگر آگاهی ندارند که باید مطالعه کنند و با سیاستگزاریهای ویژهای از ادامه واردات زیانبخش و کنترلنشده جلوگیری کنند.
وی همچنین با تأکید بر لزوم حمایت مردم از تولیدکنندگان داخلی از طریق خرید کالای ایرانی بیان کرد: البته مدیریت و کنترل واردات و ایجاد امنیت برای تولیدکنندگان نباید تولیدکننده را درباره کیفیت کالای تولیدی خود بیتفاوت کند، بلکه در این شرایط تولیدکننده داخلی باید کیفیت کالای تولیدی خود را افزایش دهد.
واردات افسارگسیخته چای، چایکاران را بیکار کرد
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان تأسف درباره روند رو به رشد مصرف مایحتاج خوراکی خارجی در میان مردم، از مصرف بالای چای برنج خارجی در کشور انتقاد و تصریح کرد: هماکنون میزان تولید چای در کشور به کمتر از 40 هزار تن در سال رسیده است؛ در حالی که مصرف سالانه آن در کشور بیش از 100 هزار تن برآورد میشود.
وی افزود: با این شرایط واردات چای خارجی افزایش یافته و بسیاری از چایکاران بیکار شدهاند؛ زمانی بود که حدود 400 هزار نفر در حوزه پرورش مزارع چای و تولید این کالا اشتغال داشتند، اما با وقوع فاجعه واردات افسارگسیخته و چای خارجی و مصرف رو به رشد آن در کشور این تعداد به 75 هزار نفر کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه چای خارجی کیفیت مطلوبی ندارد، توضیح داد: ظاهر این چای خوش آب و رنگ است، اما چون به روش بهداشتی و مطلوبی تهیه نمیشود و در تولید آن از افزودنیهای شیمیایی بهرهگیری میکنند، نوشیدن آن برای بدن زیانآور و سرطانزا است؛ در حالی که نوشیدن چای مرغوب ایرانی، در بدن خاصیت میکروبزدایی دارد.
شگردهای تبلیغاتی مردم را به استفاده از کالای خارجی ترغیب کرده است
به گفته خجسته، متأسفانه حجم چشمگیر تبلیغات کالاهای خارجی مردم را به سوی مصرف بیشتر این کالاها هدایت کرده است؛ بر همین اساس به دنبال اثرگذاری شگردهای تبلیغاتی شرکتهای تولیدکنند خارجی، مردم به استفاده از کالاهای خارجی گرایش پیدا کردهاند.
رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس در واکنش به این پرسش که خودتان بهعنوان یکی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، آیا از کالای ایرانی استفاده میکنید؟ پاسخ داد: بنده و اعضای خانوادهام از انواع کالاها و مایحتاج عمومی همچون مواد خوراکی و پوشاک ایرانی استفاده میکنیم؛ برای نمونه برنج و چای و میوهجاتی که در منزل ما مصرف میشود 100 درصد ایرانی است.